اهمیت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
مطلب ویژه

23 فروردين 1402
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر | سرویس علم و فناوری | سید نیما مجتبایی : سئو مخفف (search engine optimization) است به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو  ، که تعریف آن می شود شناخت و اجرای استراتژی ها ، تکنیک ها ، همچنین عملیات کاربردی ای که باعث ارتقای رتبه ی سایت در نتایج موتورهای جستجو  می گردد ...

و باعث می شود تا وبسایت شما در سرچ گوگل در صفحه ی اول موتور جستجوی گوگل باز شود که نتیجه ی آن بالا رفتن بازدید کنندگان وبسایت شماست که منجر به خرید یا استفاده از خدمات وبسایت شما می گردد. و در نهایت درآمد شما را افزایش می دهد .

اگر بخواهیم بهتر سئو را بفهمیم و نتایج آن را درک کنیم باید بگوییم که سئو به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات وبسایت شما را راحت تر بخواند و ثبت کند . همچنین کمک می کند تا ثبت اطلاعات وبسایت شما بوسیله ی موتورهای جستجو در راستای برآورده نمودن اهداف شما باشد . یادتان باشد که شما قبل از اینکه سئو را آغاز کنید اول باید اهداف خود را مشخص نمایید.

از آنجایی که الگوریتم های گوگل کاملا محرمانه است . سئو از نظر گوگل خلاف است و گوگل اطلاعاتی از الگوریتم های خود منتشر نمی کند . به همین دلیل سئو یک علم تجربی است و هر کس به لحاظ برداشت خود آن را می فهمد و منتقل می کند .

کارشناسان سئو معمولا بر اساس تحلیل و بررسی سایت ها و همچنین پرسش و پاسخی که از گوگل کرده اند و جواب های مثبتی که از آن گرفته اند دانسته های خود را تشکیل می دهند .

لازم است این را نیز بدانید که قوانین سئو متغیر است . گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم های خود را عوض می کند . پس اگر به علم سئو علاقه مند هستید باید فرا بگیرید که چگونه سئو را تحلیل کنید تا بتوانید دانسته های جدید به خود اضافه کنید تا هیچ وقت رتبه ی سایت شما کاهش نیابد و همیشه در رتبه ی بالا بمانید .

تعداد اندکی از اصول سئو را خود گوگل گفته است . گوگل این دستورالعمل ها را به کاربران خود داده تا راحت تر بتواند صفحات آنان را ثبت کند . ولی بیشتر اصول سئو تجربی است چون همانطور که گفتم نوع رفتار و عملکرد ربات های هوشمند گوگل کاملا محرمانه است . دوباره تاکید می کنم که بهتر است سئو را جوری یاد بگیرید که خودتان توانایی تحلیل آن را داشته باشید . چون ممکن است قوانین امروز با قوانین فردا متفاوت باشد . برای اینکه الگوریتم های موتورهای جستجو دائما در حال پیشرفت هستند و در حال تغییر ، به عنوان کسی که می خواهد سئو کارکند باید بتوانید این الگوریتم ها را تحلیل کنید و هر سری تغییرات وبسایت خود را با این الگوریتم ها انجام دهید .

به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشید . سئو کاری نیست که شما یک بار آن را انجام دهید و تمام شود . بلکه سئو یک فرآیند مستمر است . این را همیشه به یاد داشته باشید که سئو اثر مستقیمی بر روی درآمد شما دارد . اگر می خواهید درآمد خود را حفظ کنید باید سئوی سایت خود را به صورت مستمر انجام دهید .

برخی به اشتباه فکر می کنند که اگر یک بار مبلغی به یک کارشناس سئو پرداخت کنند و سایت خود را سئو کنند ، دیگر نیاز به هیچ کاری ندارند و سایت آن ها سئو شده و برای همیشه در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود . این دسته از دوستان باید بدانند که این فکر کاملا اشتباه است .

سئو از دوبخش تشکیل شده که بخش اول آن را یک کارشناس سئو می تواند برای شما انجام دهد ولی بخش دوم آن زمانی باید انجام شود که خودتان دارید با سایتتان کار می کنید . پس بخش دوم را فقط خودتان می توانید انجام دهید . مگر اینکه آنقدر بودجه داشته باشید که یک کارشناس سئو را به طور دائم استخدام کنید و سایت را کاملا به او بسپارید.

پس بهتر است که یا خودتان آستین ها را بالا بزنید و علم سئو را کامل فرا بگیرید و یا حداقل هنگامی که با یک کارشناس قرارداد سئو می بندید از او بخواهید پس از اینکه سایت شما را سئو کرد قسمت دوم کار را کامل به شما آموزش دهد . چون باور کنید حتی قرار دادن مطلب بر روی سایت نیز باید با حساب و کتاب باشد . توزیع صحیح و مناسب کلمات کلیدی سایت شما در مطالبتان خیلی مهم و ضروریست .

برای اینکه اثرات سئو را بهتر درک کنید باید بدانید که 93 درصد از تجارت های آنلاین با یک موتور جستجو آغاز می شوند و بالغ بر 70 درصد از لینک هایی که کاربران بر روی آن ها کلیک می کنند از نتایج طبیعی گوگل است . همچنین حدود 80 درصد از مشتریان شما در گوگل به دنبال خدمات شما می گردند و با رقبای شما قرارداد عقد می کنند .

شما با افزایش بازدیدکنندگان سایت خود ، مشتریان بالقوه ی خود را نیز افزایش می دهید که در نهایت منجر به افزایش درآمد شما می شود . البته اگر هدف شما از داشتن وبسایت کسب درآمد باشد . در غیر این صورت به اهداف دیگرتان خواهید رسید .و این اثر مهم سئو است .

همانطور که گفتیم سئو از دو بخش تشکیل می شود : سئوی داخلی (of line page) و سئوی خارجی (on line page)  .

سئوی داخلی متشکل است از : ساختار صفحه ، نقشه ی سایت ، ساختار لینک ها ، بک لینک ها ، کلمات کلیدی ، کیفیت مطالب و ...

سئوی خارجی نیز متشکل است از : سوشیال نتورکینگ ، سیگنال های کاربران ، بازاریابی برند ، جذابیت سایت و رسانه ها

مجموع سئوی داخلی و خارجی وبسایت شما می شود (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو .

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب کلمات کلیدی وبسایت خود باید بسیار دقت کنید و هنگام انتخاب هر کلمه اول خوب در رابطه با آن تحقیق کنید و به این نکته توجه کنید که حتما باید کلمات کلیدی سایت شما مستقیما مرتبط با خدمات و محصولاتتان باشد تا نتیجه ی آن جذب بازدید کننده ی مرتبط با خدمات و محصولات شما باشد . شما زمانی درآمدتان افزایش می یابد که بتوانید بازدید کننده های مرتبط را به سایت خود بکشانید . بازدید کننده های غیر مرتبط سودی برای شما که ندارند هیج  ، هزینه های شما را نیز افزایش می دهند .

در نظر داشته باشید که اگر شما روزی 200 نفر بازدید کننده ی مرتبط داشته باشید خیلی بهتر است تا روزی 5200 نفر به سایت شما مراجعه کنند و 5000 نفرشان غیر مرتبط باشند . چون شما با روزی 200 بازدید کننده فقط نیاز به یک هاست اشتراکی ارزان قیمت دارید ولی وقتی بازدید وبسایت شما به روزی 5200 نفر برسد دیگر هاست اشتراکی جوابگو نخواهد بود و شما مجبور میشوید سرور اختصاصی بگیرید و هزینه های سنگین سرور را متحمل شوید ، در صورتی که درآمدتان ، درآمد همان 200 بازدید کننده است و یک مبلغ سنگین را باید بابت آن 5000 نفر غیر مرتبط پرداخت کنید که هیچ بازگشتی نیز ندارد . پس جذب بازدید کننده ی غیر مرتبط سودی برای شما ندارد که هیچ ، باعث ضرر شما نیز خواهد شد .

یکی دیگر از مضرات بازدیدکننده ی غیر مرتبط این است که زمانی فردی وارد سایت شما می شود و با مطلب،محصول و  یا خدمات مورد نظر خود مواجه نمی شود ، فورا از سایت شما خارج می شود . اینجاست که ربات های هوشمند گوگل این بازدید غیر مرتبط را تشخیص می دهند و به وبسایت شما یک نمره ی منفی می دهند .

فرض کنید شما در گوگل کلمه ی طراحی سایت را سرچ می کنید و به صفحه ای هدایت می شوید که در آن یک گوشی موبایل برای فروش قرار داده شده ، طبیعی است که فورا با عصبانیت سایت مذکور را ترک می کنید.  

موارد دیگری هم هست که اگر به صورت درست و اصولی انجام نشود باعث ضرر و زیان شما خواهد شد . پس یا علم سئو را اصولی و حرفه ای فرا بگیرید {شهر آموزش 24} (زمان بر هست ولی غیر ممکن نیست) و یا سئوی سایت خود را به حرفه ای ها {گیلان گرافیک} بسپارید .

ما در گیلان گرافیک اهمیت زیادی برای سئو قائلیم و کلیه ی سایت هایی که طراحی می کنیم دارای سئوی اصولی می باشند . به شما نیز توصیه می کنم  اگر می خواهید در اینترنت موفق باشید ، حتما سئو را جدی بگیرید.

 

گیلان گرافیک : طراحی ، گرافیک ، طراحی سایت ، سئو ، بازاریابی و فروش اینترنتی ، تبلیغات ، طراحی و گرافیک و فیلم سازی ، ساخت کلیپ و تیزر | با بیش از 22  سال تجربه | www.gilangraphic.ir

آموزش : شهر آموزش 24 | https://www.learningcity24.ir

دانلود : گراف آرتس |  https://grapharts.ir

 

 

سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن