چه کسی از شورش پریگوژین خبر داشت؟

10 تیر 1402
نویسنده:  

سرویس بین الملل :  با آشکار شدن جزئیات در مورد شورش پایان هفته گذشته در روسیه به رهبری "یوگنی پریگوژین" سرمایه دار ثروتمند و متحد سابق "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه علیه شخص او و خاتمه غائله به طور ناگهانی در روز شنبه و پذیرش پیشنهاد تبعید پریگوژین به بلاروس از سوی او، پوتین درصدد نمایش قدرت بوده است. او هفته جاری در مورد عواقب احتمالی برای مقام های وابسته به پریگوژین و واگنر هشدار داد و گفت ما مطمئنا تا انتها به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

به گزارش سیاست گستر به نقل از فرارو به نقل از نیویورک تایمز، پوتین به صورت علنی اشاره نکرد که از شورش پریگوژین اطلاع داشته یا خیر، اما ما می دانیم که افراد و نهادهای دیگری از این موضوع مطلع بودند و در ادامه به آنان اشاره خواهیم کرد:


ژنرال سرگئی سوروویکین
"نیویورک تایمز" روز سه شنبه گزارش داد که ژنرال سوروویکین فرمانده ارشد سابق روسیه در اوکراین از برنامه‌ های پریگوژین آگاهی داشته و این موضوع به پرسش ها در مورد حمایت جلب شده به نفع پریگوژین در میان رده های بالای ارتش روسیه دامن زد. مقام های امریکایی گفته اند که در تلاش هستند تا بفهمند آیا این ژنرال ارتش روسیه برای کمک به شورش هفته گذشته پریگوژین اقدامی برنامه ریزی شده، انجام داده بود یا خیر. اگر ژنرال سوروویکین در این ماجرا نقش داشته باشد این تازه ترین نشانه درگیری داخلی است که از زمان آغاز جنگ پوتین علیه اوکراین در رهبری نظامی روسیه آشکار می شود. مقام های امریکایی گفته اند که پوتین باید تصمیم بگیرد که آیا معتقد است ژنرال سوروویکین به پریگوژین کمک کرده یا خیر و پاسخ به این پرسش تعیین می کند که او در ادامه چه خواهد کرد.

 



پسکوف سخنگوی کرملین اما روز چهارشنبه این موضوع را شایعه سازی توصیف کرد اما آن را رد نکرد و درباره اعتماد پوتین به آن ژنرال هیچ نظری نداد.
اما روزنامه «مسکو تایمز» به نقل از منابعی در وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ژنرال سرگئی سوروویکین، جانشین فرمانده نیرو‌های روسیه در اوکراین به اتهام «خیانت» به‌دلیل همکاری با شورش مسلحانه گروه نظامی واگنر بازداشت شده است.


ژنرال ویکتور زولوتوف
ژنرال زولوتوف رئیس گارد ملی روسیه و محافظ سابق پوتین روز سه‌ شنبه گفت که هفته گذشته اطلاعاتی از اردوگاه پریگوژین به بیرون درز کرده بود درباره این واقعیت که شورشی در حال تدارک است و در فاصله 22 تا 25 ماه جاری رخ خواهد داد. در حالی که زولوتوف نگفت که آیا این موضوع را به پوتین اطلاع داده بود یا خیر به خبرنگاران گفت در طول شورش به طور مداوم با رئیس جمهور روسیه در تماس بوده و نیروهایش آماده جنگ تا سرحد مرگ برای دفاع از مسکو بودند. به نظر می رسد او از رویدادهای اخیر استفاده کرده تا از پوتین در مورد نیاز به تهیه تانک و تسلیحات سنگین دوربرد برای نیروهای خود که جدای از ارتش هستند درخواست هایی مطرح کند.  


سازمان های اطلاعاتی آمریکا
چهارشنبه گذشته مقام های اطلاعاتی امریکا به مقام های ارشد نظامی و اداری آن کشور اطلاع دادند که پریگوژین در حال آماده شدن برای اقدام علیه مقام های ارشد دفاعی روسیه است. به گفته منابع آگاه آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده از چند روز قبل نشانه هایی مبنی بر برنامه ریزی کاری توسط پریگوژین را مشاهده کرده بودند. آژانس های اطلاعاتی امریکا درباره برنامه پریگوژین سکوت کردند و معتقد بودند اگر به صورت علنی درباره آن سخنی بگویند پوتین می تواند آنان را به سازماندهی کودتا متهم کند. هم چنین، آنان علاقه ای به کمک به پوتین برای جلوگیری از شکست شدیدش نداشتند.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن