معنای قیام پریگوژین برای آینده پوتین

05 تیر 1402
نویسنده:  

سرویس بین الملل : ولادیمیر پوتین تاریخ روسیه را می‌داند. او می‌داند که انقلاب اکتبر در سال ۱۹۱۷ که بلشویک‌ها را به قدرت رساند با شورش در میان نیرو‌های مسلح روسیه در حالی که کشور در جنگ بود آغاز شد.

رئیس جمهور روسیه اوایل روز ۲۴ ژوئن در سخنرانی‌ای رسمی خطاب به مردم روسیه شورش مسلحانه "یوگنی پریگوژین" را با عباراتی مشابه توصیف کرد و آن را تحت عنوان از پشت خنجر زدن به کشور و ملت روسیه خواند.


به گزارش سیاست گستر به نقل از فرارو به نقل از نیواستیتسمن، پوتین گفت: "در سال ۱۹۱۷ زمانی که این کشور در جنگ جهانی اول می‌جنگید چنین ضربه‌ای به روسیه وارد شد. دسیسه‌ها، دعوا‌ها و سیاست ورزی پشت سر ارتش و ملت به بزرگترین آشوب تبدیل شد و ویرانی ارتش و فروپاشی دولت را به همراه داشت و در نهایت منجر به تراژدی جنگ داخلی شد."

 


هدف از سخنرانی پوتین آشکارا این بود که نشان دهد او کنترل کامل اوضاع را در دست دارد، زیرا او به ارتش دستور داد "شورش مسلحانه" را سرکوب کند و وضعیت را تثبیت کند. در مورد روستوف آن دون جایی که به نظر می‌رسد مزدوران واگنر تحت امر پریگوژین کنترل اوضاع را به دست گرفته اند او وعده داد که برای کسانی که "راه خیانت" را انتخاب کرده اند مجازات سریعی در پیش باشد.با این وجود، نیرو‌های پریگوژین حتی زمانی که او صحبت می‌کرد در حال پیشروی به سمت مسکو بودند و تا بعد از ظهر شنبه به ورونژ در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت روسیه رسیدند.


خبرنگار "رویترز" گزارش داد که بالگرد‌های نظامی به یک کاروان واگنر که حامل نیرو‌های نظامی و یک تانک در خارج از شهر بود، شلیک کردند.



علیرغم تاکید پوتین بر کنترل داشتن روی وضعیت، اقدامات رژیم او عدم اطمینان عمیقی در مورد آن چه در آینده اتفاق خواهد افتاد را نشان داد. خودرو‌های زرهی یک شبه در خیابان‌های مسکو جایی که "رژیم عملیات ضد تروریستی" اعلام شده مستقر شدند. "سرگئی سوروویکین" معاون فرمانده تلاش‌های جنگی روسیه یک شبه از جنگجویان واگنر خواست تا به شورش خود پایان دهند و به پایگاه‌های خود بازگردند او این کار را در حالی انجام داد که یک دستش روی تفنگ اش بود.


به جز یک شورش بزرگ در میان نیرو‌های مسلح معمولی واقعیت آن است که پریگوژین پایگاه قدرت و دوستان قابل توجهی در میان نخبگان روسیه ندارد. با این وجود، تعداد کمی انتظار داشتند پریگوژین تا این اندازه پیش برود. این شورش مسلحانه چالشی مستقیم برای اقتدار پوتین بود. گذر زمان نشان خواهد داد که قدرت این مرد قدرتمند خودخوانده چقدر است و او تا چه میزان بر کشور و نیرو‌های امنیتی روسیه تسلط دارد.
 

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن