آینده تاریک اینستاگرام؛فیلتر تا ابد؟

16 اسفند 1401
نویسنده:  

گروه فناوری:موضوع فیلترینگ ۲ پلتفرم محبوب اینستاگرام و واتس‌اپ در ماه‌های اخیر تبدیل به یک چالش جدی شده است. در هفته‌های گذشته محدودیت پلتفرم‌های متا وارد فاز جدیدی شده و بحث رفع فیلترینگ، به پاسخگویی شرکت متا و تصمیم شورای امنیت کشور گره خورده است.تا به امروز شرکت متا پاسخ رسمی به نامه مرکز ملی فضای مجازی نداده است. شرط ادامه فعالیت این دو پلتفرم، معرفی نماینده رسمی مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی متا بیان شده است.

به گزارش گسترش نیوز، پیش بینی ها حکایت از این دارد که مسئولان مربوطه برای ادامه فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام مصمم هستند. البته در این میان واکنش افکار عمومی و کارشناسان موضوع مهمی است که باید مد نظر مسئولان تصمیم‌گیر باشد. از نظر کارشناسان طرح چنین موضوعی به‌نوعی فرافکنی محسوب می‌شود. کشور ما در شرایط تحریمی قرار دارد و امکان پذیرش نماینده اصلاً وجود ندارد. بحث نماینده داشتن یعنی ارتباط با ایران که در وضعیت فعلی چنین امری شدنی نیست.

باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های آمریکایی در این وضعیت پیچیده تحریمی به ایران نخواهند آمد. چینی ها با وجود داشتن رابطه حسنه با ما، دفتر مرکزی در ایران ندارند. به طور مثال شرکت هوآوی به‌عنوان یک برند مطرح، در ایران دفتر رسمی ندارد؛ در نتیجه نباید توقع داشت که شرکت آمریکایی در ایران اقدام به راه‌اندازی دفتر کند.

مسئولان درک درستی از اقتصاد ندارند
یک سناریو پیش رو عدم حضور نمایندگان متا در کشور است. با وجود مسئولان کم دانش در حوزه فناوری و اتخاذ تصمیم‌های غیر منطقی مسیر برای پیشرفت فناوری هموار نخواهد شد. ادامه داشتن روند فعلی تنها ضرر و زیان گسترده برای کسب و کارها را به همراه خواهد داشت. در شرایط بحرانی باید تسهیلات ویژه برای کسب و کارها ایجاد شود تا آسیب کمتری ببینند و شاهد تعطیلی گسترده این کسب و کارها نباشیم.

راه‌اندازی پلتفرم داخلی بچه‌بازی نیست!
در خصوص استفاده از پلتفرم‌های داخلی، یک سری سؤالات جدی را مطرح می‌کنیم. کشورهای اروپایی مثل آلمان یا فرانسه، به لحاظ تکنولوژی وضعیت مشخصی دارند و طبعاً از ما عقب‌تر نیستند! حال چرا این کشورها برای ساخت پلتفرم بومی اصرار و تکاپو ندارند؟ بی‌تردید برای مسئولان این کشورها نیز، مسئله امنیت اهمیت بالایی دارد و نشان‌ داده‌اند که بیشتر از ما نگران شهروندان خود و حریم شخصی‌شان هستند. با این تفاسیر، چرا دولت‌های اروپایی برای راه‌اندازی پلتفرم بومی اشتیاقی ندارند؟

این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که عملی کردن چنین طرحی، به منابع بالا و میزان بالایی از نصب و کاربر که در محدوده جغرافیایی آن‌ها وجود ندارد نیاز دارد. تنها کشوری که ازنظر جمعیتی پتانسیل چنین شرایطی را دارد، کشور چین است.حتی کشور هند هم با داشتن بمب اتم، فضاپیما، تکنولوژی و نرم‌افزار بهتر نسبت به ما، به سمت چنین فضایی حرکت نکرده است؛ یعنی هندی‌ها فاقد غیرت، عِرق ملی و دغدغه هستند؟ کشورهای مذکور می‌دانند که راه‌اندازی پلتفرم بچه‌بازی نیست و به‌جای جنگ با دنیا و مطرح کردن ادعاهای پوچ، باید ابتدا به فکر معیشت مردم بود و اقتصاد کشور را ساماندهی کرد.

پیش نیاز مهمی که مسئولان آن را پاس نکردند
تعامل با سایر کشورهای جهان، اولویت این کشورها به شمار می‌رود و سپس در دل این تعامل، به مطالبات خود نیز می‌پردازند. به این شکل که با اینستاگرام، متا و گوگل وارد معامله منطقی و صحیح می‌شوند. این مسائل اصول و قواعد خود را دارد و باید بر پایه تعامل و منطق صورت بگیرد. نمی‌توان در ابتدا برای دنیا آرزوی مرگ کرد و بعد طلب دیتا و همراهی از شرکت‌هایی مثل اینستاگرام و واتساپ داشت.

در حال حاضر کشوری نظیر ترکیه نیز با متا قرارداد دارد و در چهارچوبی درست در حال تعامل با پلتفرم‌های معروف است. ترکیه با جامعه جهانی سر جنگ ندارد و از گذر رفتار عادی و معقولانه، با شرکت متا قرارداد داشته و به‌خوبی همکاری می‌کند. متأسفانه ما هنوز به این درک نرسیده‌ایم که اول باید تعامل کرد و سپس به مطالبه پرداخت. البته مطالبه دوستان در این خصوص نادرست نیست اما قبل از آن کارهای درستی صورت نگرفته است.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن