خرید تضمینی برنج شالیکاران گیلانی

24 تیر 1402
نویسنده:  

سرویس استان ها ، استان گیلان : وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید تضمینی برنج شالیکاران گیلانی، برداشت سال گذشته در روز‌های آینده خبر داد.

به گزارش سیاست گستر ، محمدعلی نیکبخت دیشب در نشست شورای کشاورزی گیلان در رشت با تاکید بر حمایت همه جانبه از کشاورزان برای نیل به امنیت غذایی کشور و افزایش تولید، گفت: در حال حاضر خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج مانند خزر و ندا که عمدتا در استان مازندران کشت شده ، اغاز شده و به زودی خرید ارقام مرغوب گیلان مانند هاشمی و طارم هم آغاز می‌شود.

 



وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موافقت رییس جمهور با خرید تضمینی برنج شالیکاران برای حمایت از تولید، افزو د: مجموع دستگاه‌های مرتبط با این حوزه، مکلف شده اند شرایط خرید تضمین برنج را از طریق زنجیره‌های بازار فراهم کنند و وارد کنندگان برنج هم طبق قانون باید به هر میزانی که برنج وارد می‌کنند، برنج تولید داخل را هم از شالیکاران خریداری نمایند.

وی همچنین با تشریح برنامه‌های دولت برای تعیین دقیق سرانه‌ی مصرف انواع محصولات کشاورزی و ایجاد تعادل در روند واردات و نیاز کشور، اضافه کرد: این مهم می‌تواند از ایجاد رکود در عرصه‌ی فروش محصولات داخلی و وارد آمدن خسارت به کشاورزان جلوگیری کند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی دولت به چایکاران شمال کشور، تاکید کرد: تسویه‌ی این بدهی، اکنون در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و تلاش می‌شود این رقم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

نیکبخت همچنین هدف از سفر ۳ روز گذشته‌ی خود به استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان را بررسی میدانی شرایط کشاورزی این مناطق عنوان کرد و افزود: مشاهده‌ی عینی بازار محصولات کشاورزی و دریافت عمده‌ترین دغدغه‌ها و نکته نظرات سازنده‌ی کشاورزان می‌تواند در روند تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های حوزه‌ی وزارتی کمک کننده و اثر بخش باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خویش به روند خرید تضمینی گندم داخلی اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم داخلی از گندم کاران کشور خریداری شده، گفت: پیش بینی می‌شود خرید گندم داخلی امسال از ۸ میلیون تن عبور کند و کشور به سوی خودکفایی در عرصه‌ی تامین نیاز داخلی پیش برود.

محمدعلی نیکبخت در پایان سخنان خویش سیاست دولت در حوزه‌ی کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به آن را تلاش برای حمایت از تولید و تولیدکننده‌ی داخلی دانست و گفت: بطور قطع روند تنظیم بازار انواع کالا‌های کشاورزی در کشور با حمایت از تولید داخل عملیاتی می‌شود و این مهم با تشکیل کارگروه‌های استانی، زمینه‌ی مشارکت بخشی بهره بردارانخرید تضمینی برنج محلی گیلان ، به زودی حوزه‌ی کشاورزی را در عرصه‌ی تصمیم گیری‌ها مهیا خواهد کرد.

استاندار گیلان هم در این نشست با تشریح عمده‌ترین ظرفیت‌ها و چالش‌های حوزه‌ی کشاورزی گیلان، گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد از برنج مصرفی جمعیت ۸۵ میلیونی کشور در این استان تولید می‌شود و ۸۰ درصد از مساحت گیلان به تولید انواع محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

دکتر اسدالله عباسی همچنین با تشریح شرایط حاکم بر بازار برنج در یک سال گذشته ، افزود : شواهد حاکی است که تا آذرماه سال پیش شرایط بازار برنج به سوی ثبات پیش می‌رفت و از آذرماه به بعد با واردات بیش از نیاز کشور، شرایط بازار به ضرر شالیکاران تغییر کرد و باعث شد حجم زیادی از برنج تولیدی سال قبل، روی دست کشاورزان باقی بماند.

خرید تضمینی برنج محلی گیلان ، به زودیوی همچنین حضور وزیر جهاد کشاورزی در استان و دیدار و گفتگو با بهره برداران مختلف بخش کشاورزی را موجب تسهیل در روند تصمیم گیری‌ها و حمایت از تولید محصولات کشاورزی در سطح کلان عنوان کرد و افزود: برای تحقق این هدف مهم قرار است هفته‌ی آینده کارگروهی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در تهران تشکیل و اهداف و مصوبات سفر آقای نیکبخت به گیلان اولویت بندی و پیگیری شود.

سید علی آقازاده ، رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز هم در این نشست با گلایه از روند نامشخص ارایه‌ی انواع نهاده‌های کشاورزی در گیلان ، بر لزوم حمایت جدی از کشاورزان و پیشگیری از ریزش تولید انواع محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد و افزود: توجه جدی به روند توزیع متوازن و عادلانه‌ی انواع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی، توسعه‌ی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، رونق صنایع بسته بندی برای تسهیل در صادرات انواع محصولات کشاورزی استان از عمده‌ترین دغدغه‌هایی است که باید در اولویت بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

در ادامه‌ی این نشست آقایان رسول فرخی، نماینده‌ی لاهیجان و سیاهکل، مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده‌یخرید تضمینی برنج محلی گیلان ، به زودی شهرستان رودبار، ابراهیم نجفی، نماینده‌ی آستانه‌ی اشرفیه، محمدرضا احمدی سنگری و جبار کوچکی نژاد از نمایندگان مردم رشت و خمام و خلیل بهروزی فر نماینده‌ی مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی هر یک در سخنانی عمده‌ترین دغدغه‌های بهره برداران حوزه‌ی کشاورزی گیلان را در قالب تسهیل در روند ارایه‌ی منابع بانکی به حوزه‌ی تولید، رونق صنایع تبدیلی، توسعه‌ی فرایند بسته بندی برای ارتقاء صادرات انواع محصولات کشاورزی، مقابله با انواع آفات طبیعی از جمله ملخ مراکشی، بازنگری در روند توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی، ساماندهی بازار برنج و جلوگیری از واردات بی رویه‌ی آن، نیاز سنجی دقیق سرانه‌ی مصرف محصولات کشاورزی از جمله برنج و چای برای حمایت از کشاورزان و تامین امنیت غذایی عموم مردم، تخصیص اعتبارات لازم برای لایروبی انهار و بازسازی ایستگاه‌های پمپاز آبرسانی و در نهایت شیوه‌های بهینه‌ی مدیریت منابع آب کشاورزی ارایه کردند.

در پایان این نشست هم مدیران اتحادیه‌های مختلف تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی گیلان نیز در سخنانی ، چالش‌های عمده تولید در استان را بر شمرده و بر لزوم اتخاذ راهکار‌های سازنده برای تقویت فعالیت‌های کشاورزی در استان تاکید کردند./صدا و سیما

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن