گیلان صاحب متنوع‌ترین تنوع زیستی ایران

01 خرداد 1402
نویسنده:  

سرویس استان ها ، استان گیلان : مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گیلان متنوع‌ترین تنوع زیستی ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی گفت: گیلان با داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع، به عنوان متنوع‌ترین تنوع زیستی ایران معرفی شده است.


حمزه عشوری با اشاره به اینکه گیلان بیش از هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی و حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور را دارد افزود: هر چند گیلان جزو استان‌های کوچک کشور با مساحت تقریبی ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومترمربع است، اما اکوسیستم‌های متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی با تنوع زیستی فراوان دارد.


 وی افزود: وجود جنگل‌های هیرکانی، پهنه‌های جنگلی، ۵۴ رشته رودخانه اصلی، ۴۲ رشته روخانه دائمی و دریای کاسپین مجموعه‌ای منحصر به فرد و متنوع را در استان تشکیل داده که طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار (مرال)، گوشتخوار (خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان (پلنگ) کشور را در خود جای داده است.


همچنین وجود تنها پستاندار گوشتخوار آب‌های داخلی کشور (شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین (فک کاسپی) از دیگر ویژگی‌های مهم این استان است.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: روز جهانی تنوع زیستی یک روز بین‌المللی است که سازمان ملل متحد برای ترویج فعالیت‌های مربوط به تنوع زیستی، ۲۲ ماه مه را به این عنوان نامگذاری کرده است.


وی افزود: وجود طیف گسترده‌یی از تغییرات آب و هوایی و همچنین اقلیمی با کم و زیاد شدن ارتفاع و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منجر شده تا این استان با وجود مساحت کم، یکی از متنوعترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.


 نقش حیاتی تنوع زیستی در توسعه پایدار در نتیجه سند کنفرانس سازمان ملل متحد در توسعه پایدار، «جهانی که ما می‌خواهیم: آینده‌ای برای همه است» به رسمیت شناخته شد.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن