پیش‌بینی برداشت ۱۶ هزار تنی زیتون در سال نَیاور زیتون‌کاران گیلانی

07 آبان 1402
نویسنده:  

سرویس استان ها ؛ استان گیلان : با وجود اینکه امسال، سال نیاور زیتون‌کاران گیلانی است، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش‌بینی کرده که ۲۲ هزار بهره‌بردار این محصول، ۱۶ هزار تن زیتون برداشت کنند.

به گزارش سیاست گستر ، زیتون یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان است و شهرستان رودبار با قدمت چندین هزارساله قطب تولید زیتون کشور بوده و یکی از افتخارات استان گیلان ایجاد بازارچه فروش محصولات زیتون در رودبار است.

سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را برای توسعه باغ‌های زیتون در دست اقدام دارد چراکه زیتون محصولی ارزآور و چرخه مالی شهرستان رودبار به این محصول متکی است.

برداشت محصول روغنی زیتون از سطح باغات شهرستان رودبار آغازشده و بنا بر پیش‌بینی سازمان جهاد کشاورزی، امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد محصول زیتون به‌صورت روغنی و ۶۰ درصد به‌ صورت کنسروی برداشت شود.

فعالیت ۲۲ هزار بهره‌بردار باغ‌های زیتون گیلان

صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد که در استان گیلان بالغ‌بر ۲۲ هزار بهره‌بردار در حال تولید زیتون هستند و ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن به‌صورت صنعتی در گیلان فعال است و بالغ‌بر ۱۰۰ واحد به‌صورت سنتی و نیمه سنتی و مدرن به تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصول زیتون می‌پردازند.

خوشبختانه زنجیره کامل تولید محصول زیتون در شهرستان رودبار شکل‌گرفته و این چرخه کامل است و آن‌طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز مطرح کرده، برنامه این سازمان فراهم آوردن شرایط برای تولید روغن بیشتر و رسیدن به مرحله خودکفایی است.

افزایش عملکرد زیتون در واحد سطح با معرفی ارقام زودبازده

معرفی ارقام زودبازده زیتون به جهت افزایش عملکرد ضرورتی انکارناپذیر است و تاکنون در همین رابطه ارقام زودبازده همراه با عملکرد بالایی مانند آربکین، مانزالینا و کنسروالیا معرفی‌ شده که در صورت استقبال بهره‌برداران سبب اصلاح ساختار باغ‌های قدیمی و ایجاد باغ‌های مدرن می‌شود و در نهایت سبب افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

زیتون یک گیاه آب‌دوست است و باید شرایط رویشی و زایشی خوب برای گیاه مهیا شود تا بهره‌وری عملکرد آبیاری بالا رود؛ محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی گیلان با هماهنگی مدیریت آب‌وخاک استان اقدام به راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در باغ‌های زیتون کرده است.

باغداران دارای باغ قدیمی می‌توانند از تسهیلات بلاعوض استفاده کنند

به گفته محمدی، تسهیلاتی در قالب ۸۵ درصد به‌ صورت بلاعوض و ۱۵ درصد آورده باغدار برای راه‌اندازی سیستم نوین آبیاری در باغ‌های زیتون توسط جهاد کشاورزی گیلان پرداخت می‌شود که هدف از این طرح افزایش بهره‌وری آب است.

آن‌طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرده، تقاضای باغدار قبل از احداث باغ و تعریف سیستم آبیاری مرحله اولیه دریافت تسهیلات است و همچنین ترتیبی اتخاذشده تا باغ‌های قدیمی هم بتوانند از اعتبارات ملی برای ایجاد سیستم‌های آبیاری استفاده کنند.

محصولات زراعی ازجمله زیتون سال‌آور و نیاور دارند؛ برای باغ‌های زیتون رودبار امسال، سال نیاور بود و بنا بر پیش‌بینی محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان انتظار می‌رود تا ۱۶ هزار تن محصول از هشت هزار و ۹۴۵ هکتار باغ بارور محصول برداشت شود و امیدواریم با عملیات مدیریت باغ توسط باغداران مانند هرس مناسب، تغذیه خوب و مدیریت آفات و بیمارها سال بعد سال‌آور باشد است و شاهد افزایش محصول در واحد سطح باشیم.

برنامه‌هایی برای مقابله با مگس زیتون

اما مگس زیتون یکی از عوامل قهری است که باعث ایجاد خسارت فراوان به باغ‌های زیتون می‌شود و هرسال با هماهنگی حفظ نباتات استان و کشور برنامه‌های پیشگیری در سطح باغ‌ها اجرا می‌شود.

بنابر اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سم‌های موردنیاز برای مبارزه با این آفت خریداری‌شده و به‌ صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد که انتظار می‌ورد در سال آینده هم بتوان از اعتباراتی که از طرح ملی زیتون به گیلان اختصاص داده شد، استفاده کرده و به‌صورت رایگان بسته حمایتی برای جلوگیری از آفت مگس زیتون در اختیار کشاورز قرار گیرد.

مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و همکاری زیتون‌کار با سازمان جهاد کشاورزی خصوصاً مدیریت جهاد شهرستان و حفظ نباتات بسیار تأثیرگذار خواهد بود./فارس

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن