شرط ماندگاری دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی

11 تیر 1402
نویسنده:  

سرویس  اقتصادی : اخبار سیاسی از همه طرف، میدان فردوسی را شلوغ و خلوت می‌کند؛ روزی قیمت دلار با سرعت عجیبی افزایشی می‌شود و دلاربازان برای خرید سر و دست می‌شکنند و روزی پرنده‌ای در میدان فردوسی پر نمی‌زند و همه چشم به راهند.

دلاربازان دست به کار شدند
به گزارش سیاست گستر به نقل از اقتصاد 24، بازار دلار روز شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ برخلاف روز‌های پایانی هفته گذشته تحت تاثیر برخی سیگنال‌های منفی پیرامون مذاکرات برجام شاهد افزایش قیمت‌ها بود.تایید و تکذیب توافق موقت از سمت طرف‌های ایرانی و آمریکایی، کاهش تنش‌های سیاسی ایران با کشور‌های منطقه و... دلار را روز شنبه در مسیر افزایش قیمت قرار داد. اما آیا قرار است دلار گران شود؟

 



منتظر دلار ۴۰ هزار تومانی باشیم؟
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه  گفت: تعلیق مجوز صلاحیت امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مسیر برجام، اعلام توقف مذاکرات جدید ایران و آمریکا از سوی آمریکا و... موجب شده دلاربازان در فروش دلار دست بالا بگیرند و از فروش پا پس بکشند.وی افزود: قیمت دلار و ارز فعلا سِر شده است مگر اینکه خبر مهمی در راستای رفع تحریم‌ها یا عدم رفع تحریم‌ها منتشر شود.

قیمت دلار تثبیت شد
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه فعلا قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تثبیت نرخ ارز و دلار تحت تاثیر عوامل خارجی و بیرونی است نه سیاست‌های پولی که دولت اعمال می‌کند.  وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قیمت دلار نسبت به اخبار تکراری در مورد مذاکرات سِر شده مگر اینکه خبر واقعی مثبت یا بسیار منفی شوک افزایشی یا کاهشی به قیمت دلار وارد کند.  

سوغات امیرعبداللهیان برای بازار ارز
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به  این سوال مبنی بر اینکه رفت و آمد‌های مکرر وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان چه رهاوردی برای بازار دلار و ارز دارد؟ گفت: این رفت و آمد‌ها برای مذاکره غیرمستقیم با آمریکا و بحث تبادل زندانیان و آزادسازی دلار‌های بلوکه شده است.  افقه معتقد است: همان کسانی که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی او را متهم به نزدیک شدن به آمریکا و انکلیس برای رفع تحریم‌ها می‌کردند از همان فرمول سوراخ دعا را یافته اند.  

سرشکستگی ایران در ماجرای دلار‌های بلوکه شده
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد اینکه آیا آزادسازی دلار‌های بلوکه شده در قالب غذا، دارو و کالا‌های اساسی راهکار درستی است؟ گفت: این کار یک سرشکستگی عیان برای ایران است. ما دلار می‌خواهیم که برای هر نیازی که کشور دارد هزینه کنیم نه اینکه معامله پایاپای کنیم؛ هرچند این معاملات پایاپای بخشی از تقاضای ارز را کاهش می‌دهد، اما در واقع برگشتیم به هزار سال پیش که پول اختراع نشده بود و معامله پایاپای انجام می‌شد.  به اعتقاد افقه، این کار بازگشت به تاریخ ۱/۱/۱ است!

شرط ماندگاری دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی
به گفته این اقتصاددان، دولت این روز‌ها مدعی تثبیت نرخ ارز به دلیل سیاست‌های پولی است؛ اما این‌ها تنها توهم است، زیرا قیمت دلار و ارز به محض انتشار یک خبر موثر در مورد برجام یا تعلیق آن شاهد جهش یا ریزش خواهد بود.افقه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه جهش قیمت دلار و ارز چقدر محتمل است؟ گفت: اگر همین امروز اعلام شود که جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا رای می‌آورند قیمت دلار شاهد جهش خواهد بود، زیرا متغیر‌های فعال موثر در قیمت دلار و ارز متغیر خارجی و سیاسی است تا داخلی.  

عامل نهان در افزایش قیمت دلار
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه در کوتاه مدت تا اخبار سیاسی خاص منفی یا مثبت نرسد قیمت دلار در میانه کانال‌های ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود، گفت: قیمت دلار در میان مدت و بلندمدت منتظر اخبار مثبت و منفی مرتبط با برجام و رفع تحریم‌ها باقی می‌ماند.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات دولت برای تثبیت نرخ ارز برخلاف ادعای آنها، اقداماتی منفعلانه است نه فعالانه، زیرا تثبیت قیمت دلار در ماه‌های اخیر تحت تاثیر اخبار خارجی است نه سیاست‌های دولت برای کنترل نرخ ارز. اگر اخبار منفی از سوی آمریکا و طرف غربی در مورد برجام مخابره شود قیمت دلار به آسانی در مسیر افزایش قرار خواهد گرفت، اما میزان آن بسته به اینکه چقدر بانک مرکزی بتواند نقدینگی را کنترل کند، خواهد بود. این در حالی است که می‌دانیم ساختار‌هایی که وجود دارد همه نقدینگی زا هستند.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن