دولت دوست ندارد خودروی باکیفیت در اختیار مردم باشد!

05 تیر 1402
نویسنده:  

سرویس اقتصادی : چندی پیش در مجلس، لایحه واردات خودرو‌های دست‌دوم خارجی با عمر کمتر از پنج سال به صورت دو فوریتی تصویب شد. این لایحه در قالب سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو افزوده خواهد شد.

به گزارش سیاست گستر به نقل از اقتصاد24،از طرفی، واردات خودرو‌ها غیرکارکرده هم که بحث آن از سال‌ها پیش، داغ بوده و دولت هم می‌گوید اراده بر این کار دارد، می‌تواند چاره و حلال چالش‌های خودرویی که چند سالی است مردم را گرفتار کرده باشد، اما باید منتظر ماند و دید این روند در میدان عمل نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر؟

در همین خصوص، غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد  گفت: متاسفانه قانونی وضع شده که در آن طرف موضوع، دست دولت در تعرفه باز است؛ در نتیجه با عدد بازی و در نهایت خودشان قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند.

لایحه واردات خودرو برای حفظ فاطمی امین بود


وی افزود: لایحه‌ای که آورده شده بود، به نظر کمی سیاسی می‌رسید و برای حفظ وزیر قبلی صمت بود. در آن، یک تعرفه، سود بازرگانی و گمرک در آیین‌نامه قرار داده‌اند. یعنی به نظر من، دولت می‌خواست با این لایحه آقای فاطمی‌ امین را در سمت خود حفظ کند، ولی نشد و چون طرح موضوع شده بود، دیگر نخواستند لایحه را لغو کنند. حال، کار را جلو می‌برند و چون در عمل انجام شده قرار گرفته‌اند، این لایحه را با عدد تعرفه، بی‌خاصیت می‌کنند.

 



نوری تصریح کرد: با هر مصوبه‌ای که با این لایحه بیرون بیاید، می‌توان همان را در صفر ضربش کرد. انگار کل لایحه در صفر ضرب می‌شود و به عبارتی، هیچ لایحه‌ای نداشته‌ایم.عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: همه در حال تلاش هستند که خودرو به داخل ایران بیاید تا شاهد افزایش کیفیت و ارزانی قیمت باشیم. حتی گفتند افراد حقیقی هم اگر می‌توانند خودرو وارد کنند. البته گفته شد دولت باید شرایط را در یک آیین‌نامه حقیقی تصویب کند که چگونه می‌تواند به افراد حقیقی مجوز بدهد. فعلاً لایحه دست دولت است که باز در نهایت تصور من بر این است که آن را پیچیده می‌کنند و اجازه واردات را به خودروسازان می‌دهند.

وی یادآور شد: دولت با تعرفه بازی می‌کند. الان انتظار داریم که وقتی می‌گوییم واردات خودرو آزاد شده، قیمت‌ها پایین بیاید، ولی وقتی تعرفه را بالا می‌برند و باید چند برابر عوارض پرداخت شود، دیگر خبری از ارزانی نیست، چون خودروسازان داخلی، حافظ منافع خودشان هستند و این‌قدر قیمت بالا می‌رود که اصلا اثری روی قیمت‌های خودرو‌های ساخت داخل نمی‌گذارد و تازه شاید قیمت‌ها بالاتر هم برود.نوری افزود: از این فضایی که دولت در صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده، رقابت و نفع مردم بیرون نمی‌آید. به نظرم با دستکاری‌هایی که دولت در تعرفه‌ها انجام داده، نشان می‌دهد که اراده‌ای برای ارزان کردن خودرو یا قرار دادن خودرو‌های باکیفیت در اختیار مردم ندارد.

مجلس اختیارات چندانی در حوزه خودرو ندارد
نماینده بستان‌آباد در پاسخ به اینکه مجلس می‌تواند دولت را وادار به تغییر رویه در بحث واردات خودرو کند؟ گفت: خیلی از این دست تلاش‌ها در مجلس شده، ولی در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاده است. به طور مثال من پیشنهادی داشتم که این تعرفه‌ها باید تا پایان سال بعد، به ۵۰ درصد عدد فعلی کاهش یابد که متاسفانه گفتند طبق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی، قابل طرح نیست، چون باعث کاهش درآمد دولت می‌شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس اختیارات چندانی در حوزه خودرو ندارد، مگر اینکه دولت انصافی به خرج دهد و فضا را کمی باز و تا حدی قیمت‌ها را تعدیل کند.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن