آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

27 ارديبهشت 1401
نویسنده:  

با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، در روزهای گذشته مردم به دو گروه تقسیم شدند، یکی آنهایی که یارانه جدید را گرفته‌اند و دیگری آنها که به نگرفتن یارانه معترضند.

اما شرایط در مورد یارانه خرداد چگونه است؟اکنون به این صورت است که یارانه دسته نخست شامگاه نوزدهم اردیبهشت به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد. دولت دو شب بعد اجازه برداشت از این حساب را داد. این گروه از مردم از شامگاه ۲۱ اردیبهشت مجاز به خرج کردن آن هستند.به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟

در این رابطه دولت در ابتدا اعطای مجوز برداشت مبلغ را ملاک تعیین زمان پرداخت یارانه جدید اعلام کرده بود.
به بیان دیگر احتمال بالایی وجود دارد که برای ماه خرداد و ماه‌های پس از آن یارانه جدید در تاریخ شامگاه بیست و یکم به حساب سرپرستان واریز شود.

وضعیت کسانی که تازه یارانه جدید گرفتند
در خصوص گروهی از مشمولان دسته دوم که معترضان به نگرفتن یارانه جدید هستند، صحبت از پرداخت علی‌الحسابی یارانه‌ها در میان است.مبنای این واریز دستور ریاست‌جمهوری در خصوص ملاک قرار دادن خوداظهاری معترضان است. به گفته وزیر رفاه قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن گروه از معترضانی که سهم فروردین را دریافت کرده‌اند، مبلغی را علی‌الحسابی واریز کند اما صاحبان حساب حق برداشت از آن را نخواهند داشت.انتظار می‌رود در صورت قبول واقع شدن درخواست اعتراض، امکان برداشت از حساب به این گروه از شهروندان داده شود.با این تفسیر، اگر شهروندی در فهرست دریافت‌کنندگان قرار بگیرد، از ماه آینده همزمان با سایریرن، یارانه خرداد را خواهد گرفت.

شرایط جدید چگونه است؟
یارانه جدید بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت است. نتیجه اجرای این برنامه، ادغام تمام پرداخت‌های نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ست.در ساختار جدید، هرکس که در دهک دهم درآمدی نباشد ماهانه از دولت یارانه می‌گیرد. دهک اول تا سوم هر ماه ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

در این ساختار، دولت برای جامانگان یارانه جدید، حق ثبت اعتراض و پیگیری آن را محفوظ نگهداشته است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دو مرجع رسیدگی کننده به درخواست معترضان است.
از طرف وزارت رفاه، سامانه اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir/  برای ثبت درخواست کسانی که به کم بودن یارانه خود اعتراض دارند، تعیین شده است.به نظر می‌رسد پرداخت‌های مشروطی که وزیر تعاون راجع به آن صحبت کرده است. نتیجه فعالیت این سامانه باشد.(تجارت نیوز)

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن