شعله‌های جنگ، دامن دلار را گرفت

07 آبان 1402
نویسنده:  

سرویس اقتصادی : امروز بازار ارز با گپ مثبت بازگشایی شد و قیمت دلار در کانال ۵۲ هزار تومانی قرار گرفت. روند قیمت این اسکناس در پایان معاملات روز جاری کمی تعدیل شد و دلار به کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

به گزارش سیاست گستر به نقل از  تجارت نیوز، شب گذشته حملات هوایی و دریایی اسرائیل به شمال غزه شدت گرفت و با این موضوع احتمال حمله زمینی به غزه بالا گرفته است. تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر این موضوع رخ دهد جنگ وارد ابعاد جدیدی خواهد شد.در هفته‌های گذشته موضوع جنگ حماس و اسرائيل مهمترین مساله بازارهای مالی بود که قیمت دلار را در کریدور ۵۰ هزار تومانی تثبیت کرد. کارشناسان اقتصادی این موضوع را سرآغاز روند صعودی قیمت دلار می‌دانند.

آلارم روند صعودی دلار به صدا درآمد؟
در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه احتمال ورود دلار به کانال ۵‍۱ هزار تومانی در پایان هفته گذشته وجود داشت  گفت: «طی روزهای اخیر موضوع مورد اهمیت در بازار ارز، کف‌سازی و تثبیت قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی است.»وی با تاکید بر اینکه احتمال حرکت دلار به سمت سقف کریدور زیاد است، خاطرنشان کرد: «تثبیت قیمت در کریدور جدید به معنای این است که حرکت صعودی دلار شروع شده است. متغیرهای اقتصادی کلان کشور همه دال بر افزایش قیمت این اسکناس هستند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص فروش نفت گفت: «در ماه‌های گذشته بسیار بر موضوع فروش نفت توسط مقامات مسئول تاکید می‌شد. اما با نفی این موضوع توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفت درآمدهای نفتی کشور محقق نشده است، به نظر می‌رسد زنگ خطر برای معامله‌گران بازار ارز به صدا درآمد.»

وی با بیان اینکه پارامترهای کلان اقتصادی به ضرر کاهش قیمت دلار است افزود: «به نظر می‌رسد هرچه به سمت انتهای سال می‌رویم توان بازارساز برای ادامه دادن سیاست سرکوب سخت خواهد شد. زیرا مسائل کلان اقتصادی کشور باعث رشد قیمت این اسکناس خواهند شد.»

حق‌شناس در خصوص روند قیمت دلار در هفته پیش رو اظهار داشت: «به نظر می‌رسد این هفته قیمت بین کانال ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان نوسان خواهد داشت و ممکن است به سقف کانال ۵۱ هزار تومان نیز نزدیک شود. اما توانایی عبور از این محدوده فعلا برای دلار فراهم نیست.» وی تاکید کرد: «احتمال برگشت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومان نیز وجود دارد اما دلار فعلا توانایی شکستن کریدور جدید به سمت پایین را ندارد.»

توافق برجام را فراموش کنیم؟
علاوه بر موضوع شعله‌ور شدن جنگ میان اسرائيل و حماس، مساله تحریم‌های دوباره برخی از افراد سپاه به بهانه کمک‌های مالی ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین به بدگمانی معامله‌گران در بازار ارز دامن زده است. امروز برخی از فعالان بازار ارز به حساسیت غرب نسبت به موضوع دخالت ایران در جنگ منطقه اشاره داشتند. به اعتقاد آنها در صورت محرزشدن این موضوع نه تنها ایران در تنگناهای اقتصادی و سیاسی جدیدی گرفتار می‌شود، بلکه مساله برجام که اکنون ایران در دورترین  نقطه نسبت به آن قرار دارد، به فراموشی سپرده خواهد شد. در ماه‌های گذشته کارشناسان اقتصادی مساله توافق برجام و رفع تحریم‌ها را مهمترین سیگنال برای ثبات و بهبود اوضاع اقتصادی می‌دانستند.

دلار سلیمانیه پرچمدار رشد قیمت در بازارهای همسایه
روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش داشت. در بازار هرات دلار با افزایش ۳۵۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. امروز دلار سلیمانیه با رشد بیش از هزار تومانی به کانال ۵۲ هزار تومانی ورود کرد و با قیمت  ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با رشد ۱۰۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن