نگرانی مردم از غول تورم در سال 1402
مطلب ویژه

17 فروردين 1402
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر : سرمقاله ، سیدنیما مجتبایی : چندین سال است که ایران از مشکلات اقتصادی رنج می برد و این مشکلات هر سال بیشتر از قبل نمود پیدا می کند . طوری که مردم حسرت سال های گذشته را می خورند .

سال 1401 از نظر اقتصادی سال عجیب و غریبی بود . رسیدن قیمت دلار به مرز 60 هزار تومان ، بالارفتن عجیب و غریب قیمت خودرو ، مسکن ، مواد غذایی ، پوشاک و ... که در مجموع سفره ی مردم را کوچک تر از قبل کرد .

متاسقانه سال هاست که درآمد مردم ایران به ریال است ولی خرج کردشان به دلار ! که این اصلی ترین چالش اقتصادی برای خانوارهای ایرانی است .

معضل بعدی مردم از نظر اقتصادی این است که قیمت اجناس با بالا رفتن قیمت دلار افزایش پیدا می کنند ولی با پایین آمدن قیمت دلار کاهش پیدا نمی کنند . که این یکی از اجایب اقتصاد ایران است .

بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین 401  که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، ‌ از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۵ کالا در  یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در پایان فروردین 401 نسبت به مدت مشابه سال قبل بین پنج تا ۵۳ درصد افزایش یافته است.  

اکنون با آغاز سال 1402 این سئوال ذهن مردم را درگیر کرده که در سال جاری در حوزه های مختلف چند درصد افزایش قیمت خواهیم داشت ؟

چند روز است که در رابطه با افزایش قیمت بنزین زمزمه هایی به گوش می رسد که البته از کانال های رسمی تایید نشده ، در روزهای گذشته تصویر نامه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مهر و امضای مشخصی نداشت و گفته می شود صرفاً متنی بی‌پایه و اساس است .

در این نامه آمده است که دولت افزایش قیمت سه مرحله‌ای بنزین را در ماه‌های فروردین، تیر و آذر انجام می‌دهد و میزان سهمیه‌ها به روند سابق توزیع می‌شود. همچنین افزایش مبلغ بنزین در فصل‌های بعدی در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد که در نهایت قیمت بنزین آزاد 7500 تومان و بنزین دولتی را 5000 تومان اعلام کرد.

از طرفی از ابتدای سال جاری مسئولان دولت، برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به دولت در حال مانور دادن روی رکوردشکنی مصرف بنزین، افزایش قاچاق سوخت و مقصر جلوه‌دادن مردم در این زمینه هستند.

اظهارات و اخباری که بسیار به اخبار هفته‌های پیش از ۲۴ آبان ۱۳۹۸ آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، شباهت دارد . هر چند برخی دست‌اندرکاران نیز این موضوع را رد نکرده و وزارت نفت نیز تا این لحظه واکنش رسمی به شایعات نشان نداده است.

در حوزه ی مسکن نیز نگرانی وجود دارد . با وجود اینکه مرکز آمار و بانک مرکزی از انتشار گزارش‌ تحولات قیمت مسکن طی دو ماه پایانی سال طفره رفته‌اند، سیگنال‌های اقتصادی حاکی از آن است که روند قیمتی در این بازار مولد همچنان افزایشی است.

تورم در بازار مواد غذایی که در سال های گذشته بیش از انتظار بوده نیز یکی از نگرانی های اصلی مردم است . آیا در سال 402 نیز شاهد بالا رفتن بی در و پیکر قیمت کالاهای اساسی و مصرفی خواهیم بود ؟

کارشناسان معتقدند که در یکی از عجیب ترین دوره های تورمی هستیم. در همین دوره رکود تورمی، شاهد پنج سال تورم بالای پیاپی بوده ایم و به نظر می رسد که در سال 1402 هم این شرایط ادامه داشته باشد.

در دوره هایی که در کشور اصلاح تورمی اتفاق افتاده، این اصلاح ناشی از سیاست های اقتصادی نبوده و خوش بینی های سیاسی در آن نقش اصلی را داشته اند.

سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن