چاپ کردن این صفحه

بازدید از بزرگترین آکواریوم ایران تا قایق سواری در روگاهای انزلی

24 اسفند 1401
نویسنده:  

بزرگترین آکواریوم ایران، شنبه بازار، کاخ میان پشته و موزه نیروی دریایی، گورستان لهستانی ها، کلیسا و مدرسه ارامنه انزلی، پل غازیان، جایگاه موزیک، بلوار ساحلی، عمارت قندچیان، هتل گلسنگ و فانوس دریایی، از جاذبه های مهم بندر انزلی است.

به گزارش سیاست گستر به نقل از شبستان ، تعطیلات نوروز فرصت خوبی است تا با تامل بیشتری جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان‌های گیلان را ببینیم. بندرانزلی، بهشت ایران، لقب گرفته است. این شهرستان با داشتن رودخانه‌های متعدد، تالاب بین المللی انزلی و نزدیکی به ساحل کاسپین، از دوره قاجار تاکنون یکی از مهمترین بنادر شمال ایران بوده و بر همین اساس دروازه اروپا لقب گرفته است.

 

ایام نوروز فرصت خوبی است تا از جاذبه‌های انزلی دیدن کنیم؛ منطقه آزاد تجاری- صنعتی کاسپین، بزرگترین آکواریوم ایران، شنبه بازار و روگاهای انزلی، کاخ میان پشته و موزه نیروی دریایی، گورستان لهستانی‌ها، کلیسا و مدرسه ارامنه انزلی، پل غازیان، جایگاه موزیک، بلوار ساحلی، عمارت قندچیان، هتل گلسنگ و فانوس دریایی، از جاذبه‌های مهم بندرانزلی است.

*روگاها، موج شکن و پل های زیبای انزلی

«طبق بررسی‌های زمین شناسی، 1500 سال پیش، جزیره‌ای از سطح آب دریای کاسپین بیرون آمد که بعدها انزلی نامیده شد. این جزیره بر اثر فعل و انفعالات جوی و سایر عوامل طبیعی، از دو قسمت انزلی و غازیان شکل گرفته و کانالی بین این دو قسمت ایجاد گردیده است. و آب 4رودخانه از شرق؛ سوسرروگا، پیربازار روگا، راست خانه و نهنگ روگا و یک رودخانه از غرب؛ شنبه بازار روگا از طریق آن به دریا وارد می گردد.» (نک عزیزطویلی) رودخانه های اصلی تالاب انزلی از طریق موج شکن های انزلی و موج شکن غازیان به دریای کاسپین می ریزد. روگاهای انزلی به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

در گذشته که غازیان و انزلی دو شهر جدا از هم بودند، رفت‌وآمد بین آن دو از طریق قایق انجام می‌شد. در سال ۱۳۱۴ ساخت پل‌های انزلی و غازیان به‌منظور اتصال این دو مکان آغاز شد. پل تاریخی غازیان یکی از دو پل مهم شهر انزلی که در دوره پهلوی ساخته شده است. این پل روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته قرار دارد. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان بود و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران، ثبت ملی شده  است.

 

پل‌ انزلی، که بندر انزلی را به غازیان به‌صورت زمینی متصل می‌کند. این پل با استفاده از بتون مسلح ساخته شده است. کار ساخت این پل از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ آغاز و در هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ به‌طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

*تالاب بین المللی انزلی

تالاب انزلی گیلان یا «انزلی سل» ، یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی انزلی است. این تالاب در جنوب غربی بندرانزلی قرار گرفته و زیستگاه منحصربفردی از  نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی و... است. این تالاب همچنین مهمترین زیستگاه پرندگان مهاجر است. در تالاب انزلی، بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی  زندگی می کنند.

این تالاب ، در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده  است.

*موزه نیروی دریایی در کاخ میان پشته

کاخ میان پشته در منطقه میان پشته و بین پل غازیان و پل انزلی قرار گرفته است. این کاخ به دستور رضا شاه در سال 1308 و طی 2 سال ساخته شد. کاخ میان پشته درواقع بر بقایای کاخ خوشتاریا ساخته شده است. سال 1307 کاخ خوشتاریا که متعلق به یک روسی بود، در آتش سوخت و بر بقایای آن کاخ میان پشته ساخته شد.

این کاخ در حال حاضر بعنوان موزه نیروی دریایی کاربری دارد. کاخ موزه نظامی انزلی، پنجره‌های بزرگی دارد و چشم انداز آن از یک سو به دریا و از سوی دیگر به باغ بزرگ کاخ می رسد. و علاوه بر بازدید از کاخ و باغ زیبای آن می توانید از ادوات قدیمی جنگی بازدید کنند.

 
*بزرگترین آکواریوم ایران در مجتمع تجاری منطقه آزاد انزلی

مجتمع تجاری- صنعتی انزلی، یکی از مهمترین مراکز تفریحی انزلی است. در این مجتمع علاوه بر مراکز خرید، می توانید از ساحل دریا و آلاچیق های اقامتی بهره مند شده و از نزدیک موج شکن، مجتمع و پل های چوبی را ببینید.

در بخشی از مجتمع، بزرگترین و کامل ترین آکواریوم ایران در سال 1397 ساخته شد. این آکواریوم، در دو طبقه و در مساحت 10 هزار متر مربع، از 40 آکواریوم تشکیل شده است.

40 متر تونل زیر آب، حجم سه میلیون لیتر آب، وجود 200 گونه آبزی از پنج قاره دنیا، بیش از پنج هزار خزنده، آبزی و پرنده را در خود جای داده است و شامل بخش‌هایی همچون؛ غار دریایی، بخش ماهیان دریای کاسپین، کوسه ماهی، بخش ماهیان خلیج فارس، و ماهی های اقیانوس اطلس و اقیانوس هند است.

* فانوس دریایی انزلی

بندرانزلی، بارها از سوی همسایه شمالی یعنی روسیه، مورد تجاوز و غارت قرار گرفته و در آتش سوخته و خاکستر شده است. بنابراین بناهای تاریخی این شهر قدمت زیادی ندارد. قدیمی‌ترین بنای تاریخی این شهر، برج ساعت یا فانوس دریایی است که در دوره فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. این بنا توسط خسروخان گرجی، حاکم وقت گیلان، در سال 1194 خورشیدی از آجر ساخته شد. هدف از ایجاد آن، دیده بانی از دریا در مقابل تجاوزهای احتمالی دشمن و همچنین چراغ راهنمایی برای دریانوردان و ماهیگیران بود.

این برج 28 متر ارتفاع دارد و قدمت آن 40 سال پیرتر از برج لندن(بیگ بنگ) است. این برج ابتدا جایگاه نور و آتش خوانده می‌شد و نگهبانی داشت که موظف بود با سوزاندن پیه و چربی حیوانات، آتشی در بالای برج روشن نگه دارد. سال 1307 خورشیدی برج مرمت و در چهارسوی آن ساعتی قرار می‌دهند. این ساعت‌ها  هفت کوک آلمانی بود. اگرچه ساعت‌ها در سال 1369 باردیگر تعویض شد، ولی پس از آن برج آتش، برج ساعت خوانده می‌شد.

*جایگاه موزیک یا حافظیه انزلی

انزلی، جزو نخستین شهرهایی بود که صاحب بلدیه یا شهرداری می‌شود. بلدیه انزلی در دوره پهلوی، پرورشگاهی برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست داشت و با تعلیم این کودکان، یک گروه موزیک تربیت کرده بود. این گروه روزها برای نشاط و شادی مردم، در بلوار ساحلی موزیک می‌نواختند.

شهرداری رشت در فاصله سال‌های 1306 تا 1313 خورشیدی در حیاط شهرداری جایگاه ویژه‌ای برای اجرای گروه‌های موزیک می‌سازد. الگوی معماری این بنا، یونانی است و اگرچه چهار سال زودتر از بنای حافظیه شهر شیراز ساخته شده، به حافظیه انزلی هم شهرت دارد.

*بلوار ساحلی با معماری اروپایی

بلوار ساحلی، قدیمی ترین و زیباترین پارک ساحلی کشور است که حدود 100سال پیش معماری آن از بادکوبه کشور آذربایجان الگوبرداری شده است. این بلوار در زمان حکومت عمید همایون، حکمران انزلی و طی چند فاز ساخته شد.

فاز نخست این پارک ساحلی، در سال 1293 خورشیدی آغاز و تا سال 1301 طول می کشد و بلوار تحتانی و فوقانی از سال 1301 به وسیله شهرداری احداث و به مرور آباد می‌شود. سپس از سال 1307 به تدریج قسمت پایین (شرقی و شمالی) آن احداث و به صورت امروزی در می‌آید.

سال 1317، شهردار وقت، خلیج بلوار را خشک کرده و تبدیل به بلوار می‌کند و گونه‌های مختلف گیاهی را از هر طرف به پشت سدی که در امتداد بلوار شرقی قرار دارد، می‌کارد. در همین سال استاد حبیب محمدی، پدر نقاشی مدرن ایران، که تازه از روسیه به ایران بازگشته بود، مجسمه  شیر نشسته را برای ورودی بلوار می‌سازد. این شیر که روبه دریاست، نماد نگهبانی انزلی است و اثر استاد حبیب محمدی است.

این بلوار 13دی ماه 1388 به شماره 2877 در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

آخرین‌ها از تحریریه سیاست گستر

موارد مرتبط

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن