غفلت از قشر زحمتکش جامعه گناهی نابخشودنی است
مطلب ویژه

28 فروردين 1402
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر | سرمقاله | سیدنیما مجتبایی : سال هاست که امیدواریم وضعیت اقتصاد کشور بهبود یافته و این بهبود اقتصادی جدا از آمار و ارقام  بر روی سفره های مردم نیز لمس شود ولی متاسفانه هر روزی که می گذرد حسرت روز گذشته را می خوریم .

مردم خوب و نجیب ایران مدت هاست در فشار شدید اقتصادی زندگی خود را سپری می کنند . آمار بیکاری جوانان در کشور بیداد می کند .

خیلی از مسائل کوچک و عادی که در همه جای دنیا براحتی برای شهروندان آن کشور دست یافتنی است برای اکثر جوانان ما آرزوی دست نیافتنی شده ، مانند ؛ شغل ، امنیت شغلی ، خرید خودرو ، ازدواج ، خرید مسکن و ...


در کشور تمامی قیمت ها با قیمت دلار و یورو محاسبه و بالا می رود ، تقریبا همه چیز با قیمت ارز بالا می رود به غیر از حقوق و دستمزد . یعنی درآمد قاطبه ی مردم به ریال است ولی خرج کردشان به دلار . که این مهم یکی از دغدغه های اصلی قشر آسیب پذیر و زحمت کش جامعه می باشد .


با یک حساب سر انگشتی می توان به مظلومیت قشر ضعیف و متوسط جامعه پی برد . یک کارگر زحمت کش در کشور ما چقدر حقوق می گیرد ؟  آمارهای رسمی از فشار تورم بر هزینه‌های معیشت حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که در شهریور سال 1401 ، میانگین خط فقر یک خانوار ۴نفره ایرانی ۱۵درصد بالاتر از حداقل دستمزد دریافتی یک خانوار کارگری بوده است (که البته در واقعیت بیشتر است) . پس چگونه سرپرست  یک خانواده ی چهار نفره با حقوق دریافتی خود می تواند جوابگوی هزینه های اجاره ی مسکن ، خورد و خوراک ، تحصیل و پوشاک خانواده ، هزینه های درمانی و ... باشد ؟
 
سقف مالیات بر درآمد حقوق بگیران در سال 402 افزایش یافت . در سال 1402 سقف مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی، مبلغ هفت میلیون تومان ماهانه و سالانه ۸۴ میلیون تومان است .  اما آیا در واقعیت امر نیز معافیت مالیاتی به نفع جامعه و کارگران اتفاق افتاده است؟ آیا کارگرانی که زیر خط فقر هستند، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف شده‌اند؟ معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به سال های  گذشته افزایش یافته است اما این رقم در مقایسه با تاثیر تورم کالاهای اساسی، حمل و نقل و مسکن بر زندگی کارگران هیچ است.
 
هزینه زندگی و خط فقر چیست ؟


 بطور کلی این محاسبات در ۱۲ بخش شامل: خوراکی‌ها، دخانیات، مسکن، کفش‌وپوشاک، اثاثیه، بهداشت‌ودرمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، امور فرهنگی‌و‌تفریحی، تحصیل، رستوران‌وهتل و کالاها‌وخدمات متفرقه صورت گرفته است.
 
سهم خوراکی‌ها در سبد هزینه‌های خانوار کشور ۲۶,۶۴ درصد، سهم مسکن ۳۵,۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷,۱۴ درصد، حمل‌ونقل ۹,۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل ۳,۹۳ درصد و کفش‌وپوشاک ۴,۷۸ درصد است. سهم مابقی اقلام، کمتر از ارقام ذکر شده است.
 
در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه‌های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ مترمربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام  و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات « خط فقر » طبق استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
حال اگر همین فرمول را مد نظر قرار دهیم با یک حساب سرانگشتی درمیابیم که در خوشبینانه ترین حالت بیش از 80 درصد مردم زیر خط فقر هستند .
 
حال فقط یک مورد از تناقض فرمول بالا را محاسبه می کنیم ؛ اکنون در شهر خودمان اگر بخواهید در یک محل نه چندان خوب خانه ای با متراژ 60 تا 70 متر که حداقل نیاز یک خانواده ی 4 نفره است را اجاره کنید در بهترین حالت و با کمی شانس باید 200 میلیون تومان ودیعه و ماهی دو میلیون تومان اجاره ی ماهانه پرداخت کنید . 200 میلیون تومان ودیعه را بخواهیم به اجاره برگردانیم می شود ماهی شش میلیون تومان به اضافه ی دو میلیون اجاره ی ماهیانه می شود هشت میلیون تومان هزینه ی مسکن یک خانواده ی 4 نفره در یک موقعیت مکانی نه چندان خوب می باشد .
 
به همین راحتی می توانید به تناقض خوراکی‌ها، دخانیات، کفش‌وپوشاک، اثاثیه، بهداشت‌ودرمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، امور فرهنگی‌و‌تفریحی، تحصیل، رستوران‌وهتل و کالاها‌وخدمات متفرقه نیز پی ببرید .
 
تا کی به غیر از یک قشر خاص و معدود ، مردم ما باید با سختی زندگی کنند ؟


این از وضعیت قشر کارگر و ضعیف جامعه ، حال با هم وضعیت قشر متخصص و تحصیلکرده ی جامعه را بررسی می کنیم .
 
حال از متخصصین و تحصیلکرده های بی کار بگذریم . امروز با چند تن از دوستان در این خصوص صحبت می کردم یکی از این دوستان می گفت که با مدرک دکتری ، با سابقه ی بالا و در شرف بازنشستگی ، دارای همسر و سه فرزند ، که در یک سازمان دولتی مشغول به کار است حدود ده میلیون تومان  ماهیانه حقوق می گیرد که البته دریافتی آن با کسر مالیات و بیمه و ... خیلی کمتر است . یعنی ماهی 200 دلار .
 
این بدین معنی است که متخصصین و تحصیلکرده های ما نیز زیر خط فقر هستند !
 
از آنجایی که قیمت ها با نرخ ارز بالا می رود و مسئولین محترم همه چیز کشور را با اروپا و آمریکا مقایسه می کنند ، فردی با این مشخصات در اروپا و آمریکا چند یورو یا چند دلار حقوق می گیرد ؟
 
در آمد پزشکان کشور چقدر است ؟ (به غیر از تعداد محدودی از متخصصین خاص) .


در جدول زیرنگاهی داریم به در آمد پزشکان متخصص و عمومی در 10 کشور پیشرفته جهان ؛

ردیف

کشور

درآمد پزشک متخصص به دلار

نسبت به درآمد سرانه

درآمد پزشک عمومی

نسبت به درآمد سرانه

1

هلند

253000

6

117000

3.6

2

استرالیا

247000

7.6

91000

2.8

3

آمریکا

230000

5.7

161000

4.1

4

بلژیک

188000

6

61000

2

5

کانادا

161000

5.1

107000

3.4

6

انگلیس

150000

4.9

118000

3.9

7

فرانسه

149000

5

92000

3.1

8

ایرلند

143000

4

90000

2.8

9

سوئیس

130000

3.8

116000

3.4

10

دانمارک

91000

2.9

109000

3.4


 حالا این جدول را با درآمد پزشکان ایران مقایسه کنید . البته از آمار پزشکان بیکار می گذریم .
 
چندی پیش مطلبی با عنوان بیست و پنج هزار پزشک از روی فقر ، به مشاغل دیگر رفتند در تابناک منتشر شد با کد : 890650
 
از طرفی افزایش حقوق کارگران و کارمندان با پول بدون پشتوانه کار را خراب تر کرده و قدرت خرید مردم را بالا که نمی برد هیچ ، معضلات فراوانی نیز در پی دارد .
 
افزایش حقوق ها بستگی به روابط بین الملل ، تحریم ها ، رونق تولید و صادرات و ... دارد . در وضعیت فعلی کشور نمی توان به صورت حقیقی و قطعی حقوق ها را افزایش داد و اگر هم حقوق ها افزایش یابد ، فریبی بیش نیست و موجب افزایش قدرت خرید مردم نمی شود .
 
متاسفانه در این شرایط اقتصادی معدود افرادی هستند که بدون سواد و تخصص خاص و ویژه ای چندین شغل داشته و حقوق های نجومی دریافت می کنند . مسائل اینچنینی بر نارضایتی مردم  دامن می زند .
 
بدیهی است با کمی تدبیر در سیاست های خارجی و داخلی ، اصلاح برخی از قوانین دست و پا گیر ، برخورد جدی با متخلفین اقتصادی ، حمایت واقعی از واحدهای تولیدی صنعتی و ... می توان تا حد زیادی مشکلات اقتصادی را حل کرد .


مسئولین محترم ؛ مردم شریف ایران را دریابید . غفلت از قشر زحمتکش جامعه گناهی نابخشودنی است .|

سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن