بازاریابی وفروش اینترنتی
مطلب ویژه

23 فروردين 1402
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر | سرویس علم و فناوری | سید نیما مجتبایی : چندی پیش یکی از دوستان برای سایت فروشگاهی خود ، جهت مشاوره به من (www.gilangraphic.ir) مراجعه نمود.در گذشته نیز چندین نفر به من مراجعه کرده و مشکلی مشابه همین مشکل را داشتند.این امر سبب گشت تا چند خطی در این باب نوشته و برای استفاده ی عموم در سایت قرار دهم.

این دوست عزیز مشکلش را این چنین عنوان داشت: مدتی است که با یک سایت فروشگاهی فعالیت خود را در اینترنت آغاز نمودم ، تا ساعات بیکاری خود را با آن پر کنم ، ضمنا درآمدی هم داشته باشم.ولی اکنون کاملا دلسرد و ناامید شدم.

 با اینکه روزی 2 تا 3 ساعت از وقتم را به این سایت اختصاص می دهم ولی متاسفانه تا کنون حتی یک ریال هم فروش نکرده ام.

به او گفتم : در این مدت چه کرده ای که انتظار فروش داری ؟ گفت: همه کار کرده ام ، برای اجناس فروشگاه تخفیفات خوبی گذاشتم ، برای خریداران تسهیلات ویژه ای در نظر گرفتم ، همچنین قرعه کشی و جایزه گذاشتم و ...

 

آدرس سایت را از او گرفتم ، وارد سایت شدم و آن را بررسی نمودم.تعداد بازدیدکنندگان این دوست گرامی در 24 ساعت 2 تا 3 نفر بود . تازه آی پی آن 3 نفر هم خارجی بود.حال بگذریم از این که سایت از نظر سئو نیز پر از مشکل بود.(که البته نمی توان به سادگی از این موضوع گذشت).

 

چطور می توان از سایتی که روزی 3 نفر از آن بازدید می کنند انتظار فروش و درآمد داشت؟

دوستان دقت کنند قبل از اینکه وقت و نیروی خود را بر روی اجناس فروشگاه بگذارید، باید به فکر جذب مخاطب باشید.

 

جدا توصیه می کنم سئو را جدی بگیرید، طراحی سایت خود را به متخصصین بسپارید،از درج بک لینک ، تبادل لینک (باسایت های مرتبط) و بنر غافل نشوید.ده ها سایت آگهی در اینترنت هست که می توانید در آن آگهی لینک دار رایگان درج کنید.اگر می خواهید زودتر به نتیجه برسید از تبلیغات در سایت های پربازدید غافل نشوید.

 

شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید.سایت ، مطالب و محصولات خود را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید.در انجمن های گوناگون فعالیت نمایید.اکثر انجمن ها به شما اجازه می دهند لینک خود را در امضای خود درج کنید.

 

حتما برای سایت خود وبلاگ بسازید.(بر روی همان دامنه) اگر دامنه شما www.snm.com است ، وبلاگ خود را با زیر دامنه www.blog.snm.com راه اندازی کنید.محتوا تولید کنید .دوستان دقت کنید ، عرض کردم محتوا تولید کنید نه اینکه مطالب سایت های دیگر را کپی کنید . کپی کردن مطالب سودی برای شما ندارد هیچ ، می تواند به سایت شما ضربه نیز بزند.(ربات های گوگل مطالب کپی شده را تشخیص می دهند).پس محتوا تولید کنید.محتوای خوب و مفید در جذب بازدید کننده بسیار موثر است.

 

برخی از دوستان به اشتباه فکر می کنند که سایت های فروشگاهی نیاز به محتوا ندارند. ولی بلعکس ، تولید محتوای مناسب می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی فروش شما داشته باشد.

 

رقبایتان را جدی بگیرید.سایت و فعالیت آن ها را آنالیز کنید.نیاز های مخاطبین خود را کشف کنید . پس از شناخت درست و دقیق نیاز مخاطبین ، برای خود هدف تعیین کنید.یک هدف کوتاه مدت و یک هدف بلند مدت.برای رسیدن به اهداف خود استراتژی تعریف کنید.

 

این امر مهم است که روزی 20 هزار نفر از سایت شما بازدید کنند . ولی مهم تر از آن این است که حداقل نیمی از بازدیدکنندگان شما مخاطب همیشگی شما شوند.

 

به مخاطبین خود احترام بگذارید.هیچ وقت به آن ها دروغ نگویید.اولین و مهم ترین آیتم موفقیت شما اطمینان مخاطبینتان است.مخاطبین شما باید مطمئن شوند که شما صداقت کامل دارید و به شما اطمینان کنند.پس به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

با مخاطبین خود در ارتباط باشید.نظرات آن ها را جویا شوید و به نظراتشان احترام بگذارید.

 

طبیعتا هزاران سایت شبیه سایت شما در اینترنت هست و مخاطبین شما باید از بین هزاران سایت ، سایت شما را انتخاب کنند.خودتان را به جای آن ها بگذارید و از دید یک مخاطب به سایت خود بنگرید.ببینید اگر شما به جای آن ها باشید این سایت را انتخاب می کنید؟ سپس نقطه ضعف های خود را پوشانده و نقاط قوت خود را تقویت کنید.

 

سال ها پیش اولین سایتی را که خودم به عنوان طراح سایت ، طراحی کرده بودم را بالا آوردم و شروع کردم به تبلیغ و جذب مخاطب از راه های گوناگون .آن سایت خیلی برای من ارزش داشت ، چون اولین کارم بود و من خیلی آن را دوست داشتم.

 

کارم را شروع کرده و مخاطبینی را نیز جذب کردم.ولی نه آنطور که انتظار داشتم.چند ماهی گذشته بود، تا روزی یک کاربر بر روی سایت نظری گذاشت.با این که سال ها از این موضوع می گذرد ولی هنوز نظر این دوست عزیز کاملا کلمه به کلمه در ذهنم هست.

 

من با عرض پوزش دقیقا نظر آن دوست گرامی را در اینجا منعکس می کنم.مرا ببخشید که کاملا از همان کلمات استفاده می کنم.

متن نظر بدین شرح بود: خاک بر سرت، خیر سرت طراح سایت هم هستی ، حالم بهم خورد از این سایت مزخرفت ، پشیمون شدم که چرا اصلا وارد این سایت شدم.

 

 من از این دوست عزیز بی ادب ، بی نهایت ممنون و سپاسگزارم.هر چند می توانست نظرش را کمی مودبانه تر بگوید.ولی این نظر باعث شد تا کاملا کار من متحول شود.باعث شد تا من معلومات خود را افزایش داده و کاملا سایت را تغییر دهم . آن سایت به قول دوستمان مزخرف را به یک سایت ایده آل و معقول تبدیل کنم و این اعمال کلا کار من را متحول کرد و از همه لحاظ به نفعم شد . هم از نظر مالی و هم از نظر جذب مخاطب.

 

این خاطره را در اینجا بازگو کردم تا بگویم اولا مخاطبین شما می توانند بهترین منتقد و راهنما برای شما باشند.و دوما ظاهر سایت نیز خیلی مهم است و تاثیر مستقیم بر روی جذب مخاطب دارد.

البته تمامی آیتم هایی که در این مقاله به آن اشاره شد باید مد نظر قرار گرفته و رعایت شوند تا شما سایتی ایده آل داشته باشید و بتوانید از آن درآمد کسب کنید.

 

همچنین باز تاکید می کنم به سئو نیز توجه کنید.بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیز بسیار تعیین کننده است.این که کلمات کلیدی سایت شما در صفحات اول موتورهای جستجو بالا بیاید،بسیار مهم و ضروریست.


پس بهتر است اول به جای تخفیف گذاشتن بر روی اجناس و قرعه کشی و جایزه و ... بر روی سئو و جذب مخاطب کار کنید.

البته اشکالی ندارد در کنار این موارد اساسی و کلیدی ، تخفیف و قرعه کشی نیز بگذارید.ولی تمام نیروی خود را بر روی آن نگذارید.چون سایتی که بازدیدکننده نداشته باشد دیگر فرقی نمی کند که جایزه بدهد یا ندهد.

 

گول آمارگیرهای متفرقه را نیز نخورید .آمار واقعی سایت خود را ترجیحا از طریق گوگل آنالیز و یا نهایتا وبگذر آنالیز کنید.

سعی کردم تا آنجا که امکان دارد مختصر و مفید نکات کلیدی را در این مقاله بیان کنم.البته آیتم های دیگری نیز هست مانند ایمیل مارکتینگ و ... که هر کدام توضیحات مفصلی دارد.

 

گیلان گرافیک : طراحی ، گرافیک ، طراحی سایت ، سئو ، بازاریابی و فروش اینترنتی ، تبلیغات ، طراحی و گرافیک و فیلم سازی ، ساخت کلیپ و تیزر | با بیش از 22  سال تجربه | www.gilangraphic.ir

آموزش : شهر آموزش 24 | https://www.learningcity24.ir

دانلود : گراف آرتس |  https://grapharts.ir

 

سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

نظرات کاربران

  • مونا مونا چهارشنبه, 23 فروردين 1402

  • حمیدرضا حمیدرضا چهارشنبه, 23 فروردين 1402

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن