در قرن 21 هنوز دخترکان سرزمین من به نوعی زنده به گور می شوند
مطلب ویژه

06 خرداد 1399
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر | سرمقاله | سیدنیما مجتبایی : هر دم از این باغ بری می رسد    تازه تر از تازه تری می رسد.

برخی از اخبار واقعا حال انسان را دگرگون می سازد . حتی شنیدنش هم غیرقابل باور و چندش آور است . قلب انسان به درد می آید .
هزارو پانصد سال پیش در دوران جاهلیت اعراب ،  راهزنی  پیشه ی اعراب بود . اعراب دوران جاهلیت علاقه ی فراوانی به شراب خواری ، زنا و بی بند و باری داشتند .
اوقات فراغت آن ها با نقل افکار جاهلانه و تخیلات شاعرانه که از غارتگرى‌ها ، قتل نفس‌ها ، باده‌گسارى‌ها ، عشق بازى‌ها و عیش و نوش‌ها حکایت مى‌کرد، مى‌گذشت. این سرگرمى‌ها ، عادات و رسوم دیگر فرصتى به اعراب بت‌پرست ثروتمند عیاش یا تهیدست نمى‌داد تا به خدا و عالم بعد از مرگ بیندیشند و پى به حقیقت ببرند. زندگی آنان به همین شکل سپری می شد .
 
مهم‌ترین عقیده زشتی که در بین اعراب وجود داشت، شرک بود یعنی آنان به جای خداوند یکتا، به پرستش چیزهای دیگر می‌پرداختند. این ویژگی و دوری از درگاه خداوند، خود مهم‌ترین دلیل برای رواج سنت‌های زشت در بین مردم آن زمان بود.
 
یکی از کارهای زشتی که بین مردم دوران جاهلیت رواج داشت زنده به گور کردن دختران بود .
 
رسم دخترکشى و زنده به گور کردن دختران یک رسم اشرافى و شایع در بین قریشیان بود. چون یکى از ملوک حیره به دختران جوانمردى از متنفذان تجاوز کرده بود و او براى حفظ آبروى خود، تمام دختران خود را زنده به گور کرد، این رسم کم‌کم میان بعضى از رجال قوم رسمى شد. گاهى نیز به واسطه فقر و تنگدستی دختران خود را که به کار جنگ و غارت نمى‌آمدند، مى کشتند تا هم به اسارت نیفتند و مورد هتک حرمت قرار نگیرند و هم سربار زندگى نباشند. در هر صورت دخترکشى عمومیت نداشت و همه جا معمول نبود و بیشتر در قبیله «بنی تمیم» و «بنی اسد» از قریش اتفاق مى‌افتاد.
 
خداوند در قرآن کریم بیان می‌دارد که اگر در آن زمان به مردی خبر می‌دادند که زنش دختر به دنیا آورده، چهر‌هاش از شدّت ناراحتی سیاه می‌شد و بسیار غضبناک می‌گردید .
 
از این رو نمی‌دانست که آیا آن دختر را با قبول ننگ نگه دارد، یا زنده به گور کند.
بنابراین از آنجا که نمی‌توانستند دختر را بپذیرند، دختران خود را زنده در خاک پنهان می‌کردند. همچنین در قرآن بیان می‌شود که در قیامت از دختران زنده به گور شده، سؤال خواهد شد که به چه گناهی کشته شده‌اند.
 
گفته شده است که عده‌ای، زنی را که می‌خواست زایمان کند، به کنار چاهی می‌بردند، اگر بچه‌اش دختر بود، آن را در همان چاه دفن می‌کردند و اگر پسر بود، با خود می‌آوردند.
البته طبق فرموده خداوند در قرآن کریم، رسم فرزندکشی اعم از دختر و پسر در بین آن‌ها شایع بوده است.
 
اما باید در نظر داشت که آن‌ها بین دختر و پسر تبعیض قائل بوده‌اند؛ چرا که به دلیل برتر دانستن پسر، آن را برای خود می‌خواستند و خداوند را دارای دختر می‌دانستند؛ یعنی آن‌ها ملائکه را دختران خدا می‌پنداشتند.
 
نکته قابل توجه اینکه در همان زمان نیز افرادی بودند که با این کار مخالف بودند و هست مواردی که شخصی با خریدن دختر از والدینش جان او را نجات می‌داد.
 
اکنون پس از ده ها قرن ، در قرن بیست یک به شکل و شمایل مختلف شاهد زنده بگور کردن دختران سرزمینمان هستیم . قرن ها پیش از روی شرک دختران را زنده بگور می کردند و امروز از روی خرافه پرستی ، تعصبات کورکورانه و اسلام داعشی دخترکان معصوم سرزمینمان توسط والدین خود سلاخی شده و سر از تنشان جدا می شود .
 
دیروز در خبرها خواندیم که پدری سر دختر چهارده ساله ی خود را به جرم عاشقی با داس از تنش جدا کرد .
 
آری در قرن 21 هنوز دخترکان سرزمین من به نوعی زنده به گور می شوند . گویی جهل و نادانی انسان ها پایانی ندارد .
 
وای بر ما . تصورش هم درد آور است . حال با فرض بر اینکه دخترک واقعا خطایی مرتکب شده باشد ؛ در چنین مواقعی وظیفه ی والدین چیست ؟
 
باز تاکید می کنم ؛ به فرض اینکه دخترک مرتکب خطایی شده باشد . خطای دخترک از روی خامی ، ناپختگی و نادانی بوده و بیشتر مسئولیت آن خطا بر عهده ی والدین آن دختر بچه ی چهارده ساله است .
 
حال علت آن هر چه باشد ، پدر به جای تربیت فرزند ، بجای اینکه درد دخترک را جویا شود و برای رفع مشکلات دختر خود چاره ای بیندیشد ، ترجیح می دهد با بی رحمی تمام سر دختر خود را از تن جدا کند .
 
موهای تنم سیخ شده و عرق سردی سراپای وجودم را گرفته ، هر وقت به این قسمت یادداشت می رسم " با بی رحمی تمام سر دختر خود را از تن جدا کرد"  این حالات تشدید می شود .
 
اصلا برایم قابل درک نیست ، نمی توانم هضمش کنم ، مگر می شود ؟ پدری سر جگرگوشه ی خود را ببرد ؟
 
این حرکات بی رحمانه ی داعشی زیبنده ی کشور اسلامی ما نیست . مسئولین امر باید برای پایان دادن به اینگونه رفتار وحشیانه فکری اساسی کنند تا دیگر شاهد این رفتارهای بیمارگونه از سوی اشخاص نباشیم .
 
حرف برای گفتن زیاد است ولی دگر تاب نوشتن ندارم .فقط این را بگویم که ؛ در گذشته پرونده های مشابهی بودند که متهمان آن ادعا می کردند از روی غیرت دست خود را به خون فرزندشان آلوده کردند . به نظر نگارنده به قتل رساندن فرزند عین بی غیرتی است .
 
مرد باغیرت فرزند خود را به درستی تربیت می کند و اگر مشکلی برای فرزندش پیش بیاید مردانه جهت رفع مشکل او گام بر می دارد و همیشه به فرزند خود عشق می ورزد

سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن