رویای زاکربرگ تحقق می‌یابد؟

12 ارديبهشت 1401
نویسنده:  

مارک زاکربرگ پاییز پارسال با تغییر نام فیسبوک به متا اعلام کرد که می‌خواهد تمرکز خود را روی متاورس بگذارد.

ولی حالا عملکرد مالی شرکت در این حوزه، سرمایه‌گذاران را نگران و مردد کرده است. مدیرعامل متا به‌تازگی در جلسه گزارش مالی فصل اول این شرکت اعلام کرد که با توجه به سطح رشد فعلی کسب و کار، آن‌ها باید سرعت سرمایه‌گذاری روی برخی از پروژه‌ها را کاهش دهند. متا در سه‌ماهه اول سال جاری ۷٫۵ میلیارد دلار سود کسب کرده ولی این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۲۱ درصد کمتر شده است. البته درآمد شرکت با افزایش ۷ درصدی به ۲۷٫۹ میلیارد دلار رسیده، ولی این پایین‌ترین نرخ رشد آن‌ها از زمانی است که فیسبوک را سهامی عام کرده‌اند.

البته اشتباه نکنید. مارک زاکربرگ هنوز سالانه میلیاردها دلار صرف توسعه دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای متاورسی می‌کند، چون معتقد است که این فناوری به اندازه خود اینترنت اهمیت پیدا خواهد کرد. با این حال، واحد Reality Labs که هدست کوئست و عینک واقعیت افزوده می‌سازد، حدود ۱۷ هزار کارمند دارد و در فصل گذشته حدود ۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. حالا سرمایه‌گذاران متا نگران این سطح از صرف هزینه هستند، به‌ویژه چون می‌دانند که سال‌ها تا ورود این فناوری به جریان اصلی بازار فاصله داریم.

آینده متا در متاورس است؟


قیمت سهام متا از زمان تغییر نام این شرکت تقریبا ۵۰ درصد کمتر شده است. زاکربرگ پاییز پارسال اعلام کرده بود که می‌خواهد سالانه ۱۰ میلیارد دلار در Reality Labs هزینه کند و انتظار دارد که این سرمایه‌گذاری بیشتر شود. اگر کسب و کار اصلی متا، یعنی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی این شرکت به اندازه سال‌های گذشته بود، سرمایه‌گذاران احتمالا واکنش بهتری نسبت به تصمیم متا داشتند.

فیسبوک همچنان در حال رشد است، اما با سرعتی کمتر از همیشه. این شبکه اجتماعی فصل چهارم ۲۰۲۱ برای اولین بار از افت کاربران روزانه خود خبر داد، اما در فصل اخیر توانست تعداد کاربران روزانه را ۴ درصد بیشتر کند. با توجه به انتظارات پایین اهالی وال استریت، انتشار این گزارش فراتر از انتظار باعث شد قیمت سهام متا بیش از ۱۵ درصد رشد کند.

زاکربرگ می‌گوید محصول بعدی Reality Labs یک هدست واقعیت ترکیبی پیشرفته با اسم رمز Cambria خواهد بود که در دنباله سال به بازار می‌آید. این دستگاه بر کاربردهای شغلی تمرکز دارد و می‌خواهد جایگزین لپ‌تاپ و سیستم‌های کاری شود. متا همچنین در حال کار روی نسخه وب شبکه اجتماعی هورایزن است که در حال حاضر فقط روی هدست کوئست وجود دارد. این نرم‌افزار احتمالا به رقیبی برای فورتنایت، روبلاکس و Rec Room تبدیل خواهد شد. (تجارت نیوز)

تحریریه سیاست گستر

تحریریه خبر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر رسانه‌­ای مستقل، با هدف انتشار اخبار و تحلیل­­‌های مفید مرتبط با رخداد‌های مهم روز ایران و جهان است. پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر مجوز خود را از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت : 79142  در تاریخ : 1395/12/16 اخذ نموده است .

هدف اصلی «سیاست گستر» تمرکز بر مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه است . البته بدون آن که از ابعاد دیگر غفلت کند یا اخبار حوزه­‌های دیگر (بین‌­الملل، هنری، ورزشی، حوادث و ...) را نادیده بگیرد. انعکاس و تحلیل درست اخبار بدور از سلایق شخصی و جهت گیری سیاسی خاص و در اولویت قرار دادن مباحث تخصصی و کارشناسی . دوری از انتشار شایعات و اخبار فیک ، همچنین خبرهای دارای منابع ناموثق . انعکاس دردهای جامعه و مشکلات مردم پلی محکم و بی طرف بین مردم و مسئولسین (مشکلات مردم را برای مسئولین منعکس نموده و متقابلا جواب مسئولین را به سمع و نظر مردم می رسانیم). تلاش برای ایجاد فضایی سالم و منطقی برای اظهارنظر دربارهٔ اخبار، تحلیل‌ها و موضوعات روز بالابردن سواد سیاسی جامعه

وبگاه: www.instagram.com/siasatgostarofficial/

نظر شما

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

لوگو سیاست گستر

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر با مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت : 79142  به تاریخ : 1395/12/16

آدرس اینترنتی : www.siasatgostar.ir

آدرس ایمیل : info@siasatgostar.ir

تماس با سردبیر : 09385386207

بیشترین نظرات

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن