چاپ کردن این صفحه

جراحی اقتصادی با فشار حداکثری به قشر ضعیف جامعه
مطلب ویژه

27 ارديبهشت 1401
نویسنده:  

اختصاصی سیاست گستر : سرمقاله ؛ سید نیما مجتبایی : دولت رییسی جراحی اقتصادی خود را در بدترین زمان ممکن آغاز کرد و این تصمیم غیرکارشناسانه موجب افزایش نارضایتی عمومی و ایجاد شکاف ملی خواهد شد .

اگر تلقی عموم مردم از این تصمیم  این باشد که دولت برای کاهش کسری بودجه ، به جای مبارزه با رانت خواران ، اختلاسگران ، مافیای خودرو و ... زندگی سخت آنان را سخت تر از گذشته کرده ؛ شکاف دولت و ملت بیشتر از گذشته شده و اعتماد عمومی بیشتر ضربه خواهد دید.
 
شاید در زمانی که شرایط مهیا باشد جراحی اقتصادی کارگشا است . ولی در وضعیت فعلی با وجود تحریم‌‌های کمرشکن ، بحران های جهانی مانند :  جنگ روسیه و اوکراین ، نبود منابع جهت مواجهه با عوارض جراحی ، بی اعتمادی اکثریت مردم به مجلس و دولت ، همچنین نبود مجریانی متخصص و باتجربه ، هر شخص عادی و غیر متخصصی نیز می تواند تشخیص دهد که اکنون زمان مناسبی برای جراحی اقتصادی نیست .

از سویی دولت پس از گران کردن 4 قلم کالای اساسی که مواد اولیه ی بسیاری از کالاهای دیگر نیز هست و طبعا بر روی قیمت آن کالاها هم تاثیر می گذارد ؛ جهت بالا بردن قدرت خرید مردم یارانه ی 300 و 400 هزار تومانی پرداخت کرده ، حال فارغ از اینکه این مبلغ در این شرایط کارگشا هست یا نه ؛ تجربه نشان داده اثرات تورمی ، ارزش حقیقی یارانه نقدی را کاهش می دهد و در نهایت آسیب پذیری بیشتری ایجاد می نماید.

از آن سو قشر ضعیف جامعه که از این گرانی ها به ستوه آمده به سوی خیابان ها جاری شده و اعتراض خود را فریاد می زنند . ولی از آنجا که متاسفانه هنوزسازوکار قانونی روشنی برای اعتراض مردم تعریف نشده تا مردم بتوانند از حق اعتراض مسالمت‌ آمیز خود برخوردار شوند ، این اعتراضات نیز مانند اعتراضات گذشته به بلوا و آشوب تبدیل شده و پیش بینی می شود خسارات فراوانی در پی داشته باشد .

مردم ایران از تحریم های ناجوانمردانه ، تورم افسارگسیخته ، گرانی غیر منطقی و ... خسته و درمانده اند . امیدواریم دولت محترم جهت برون رفت از این معضلات هر چه زودتر راه کاری کارشناسانه و منطقی ارایه دهد تا فشار از روی مردم برداشته شود .



سیدنیما مجتبایی

نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر ، ترانه سر ا ،طراح ، گرافیست ، طراح سایت ، برنامه نویس تحت وب ، ،مستندساز ، تدوینگر ، مجری و مشاور چاپ و تبلیغات ، کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی

سوابق کاری :

خبرنگار هفته نامه کادح ، دبیر واحد رپرتاژ هفته نامه طاهر ، مدیر عامل آتلیه کادح ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر فرهنگی هنری انجمن دیابت ، خبرنگار ویژه روزنامه اعتماد ، سردبیر هفته نامه آزاداندیشان ، سرپرست روزنامه اندیشه نو در استان گیلان ، دبیر حزب اسلامی کار در استان گیلان ، سرپرست روزنامه ملت ما در استان گیلان ، مدیر مسئول پایگاه خبری گیلانا ، رییس روابط عمومی شورای هماهنگی جبهه احزاب اصلاح طلب گیلان ، سردبیر روزنامه اقتصاد پویا در استان گیلان ، رییس روابط عمومی دانشگاه خانه کارگر گیلان .
.
در حال حاضر : صاحب و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر ، مدیر و موسس گروه طراحان گیلان گرافیک ، مدیر انفورماتیک شرکت تدبیر سبز شمال ، مشاور تبلیغاتی و مطبوعاتی شرکت پیشروتاب (گروه صنعتی دکتر برق لامع) ، مدیر وبسایت های گیلان گرافیک ، گیلاناگرافیک ، شهرآموزش 24 ، گراف آرتس ، گیل وب 24

وبگاه: atashofficial.ir

آخرین‌ها از سیدنیما مجتبایی

موارد مرتبط

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن